Alle kjenner vel Facebook, verdens største sosiale nettverk. Her har alle hver sin vegg hvor det kan postes alt mulig.
Facebook ble opprettet i 2004 av Mark Zuckerberg og vokste raskt til størst av alle sosiale plattformer.
Utgangspunktet er brukerfokus. Du kan selv bestemme hvem som kan poste på veggen din. Innlegg kan være offentlige eller man kan sette til venner, en grupper eller bestemte personer.
Grupper er en vesentlig del. Her kan man følge med på nyheter og aktiviteter som skjer. Dette samler folk.
Firmasider har blitt populært. Her er Facebook aggressiv og maser mye om fremming, som er annonsering. Det er en av de største bakdelen med Facebook. Man får servert uendelig mange annonser i feeden. Ser du på en webside med sko, så får du se annonser med sko så det suser.
Av media kan deles bilder, bildegallerier, videoer og direktesendinger. Dette gjelder både på vegg, i grupper og firmasider.
Arrangementer er populært. Man kan melde interesse eller melde seg på og få opp påminnelser.
Betaling
Facebook er gratis, men om man betaler skal man slippe sporing.
To-faktor-autorisering
Dette kan ikke påpekes nok da det er en god del hacking. Legg inn telefonnummeret ditt. Bruk på minst to enheter. Da må du bekrefte på den andre enheten når du logger inn der for første gang.

